Surdegsbrödet är på gång!

Började göra en surdeg i början av veckan och den ser bra ut efter vad jag läst mej till.
I dag lördag var det dags för att börja den riktiga degen.


                                 

                       Så här såg burken ut i torsdagskväll.


Har utgått från den här sidan som känns lätt att följa.
Men jag gjorde en sats gånger 2 1/2, ska då passa till två brödbakformar på 2 liter
var min tanke.





Skall låta degen jäsa ca 3 timmar sedan ner med den i formarna.


När den jäser har jag fått lära mej en ny bra plats att låta allting jäsa, det är i skåpet man har över kylen.
Temperaruren ligger där på ungegär 24 grader.

Efter ca 1 timmes jäsning i formen så ska dem in i ugnen på 250 grader i 10 min, sedan 200 grader i 30 min
eller till termometern visar på 98 grader.

Håller tummarna för ett gott resultat.

Återkommer med hur det gått längre fram :-)

Gott Nytt År till er alla!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Det där är en riktigt bra sida, använde den också när jag hade min surdegsperiod. Många goda recept finns det samlat där. Hoppas det blev bra! Kram Åsa.

2012-01-01 @ 14:50:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0